PARIJS 2025: SURREALISME, ARTE POVERA, TOM WESSELMANN
Traditioneel is januari de maand om een bezoek aan de lichtstad te koppelen aan het kwalitatief tentoonstellingsaanbod in na- en voorjaar.
Drie kunststromingen uit het ‘modernisme’ kwamen aan bod: surrealisme, pop-art en arte povera.
Altijd een beetje jaloers over hoe zo’n grootstad met zulke kunstinstellingen dit soort kwalitatieve tentoonstellingen kan organiseren!
SURREALISME – Centre Pompidou
Opgezet als een doolhof, verkent de tentoonstelling "Surrealisme" de creatieve diversiteit van de surrealistische beweging, ontstaan in 1924 met de publicatie van het Manifest van André Breton.
De tentoonstelling combineert schilderijen, tekeningen, films, foto’s en literaire documenten en toont de werken van bekende kunstenaars uit de beweging
(Salvador Dalí, René Magritte, Giorgio de Chirico, Max Ernst, Joan Miró) evenals die van vrouwelijke surrealisten (zoals Leonora Carrington, Ithell Colquhoun, Dora Maar).
Bijna 140.000 werken (tekeningen, films, schilderijen, teksten, foto’s) zijn samengebracht in een multidisciplinaire tentoonstelling.
De tentoonstelling vertelt 45 jaar kunstgeschiedenis, van 1924 tot 1969.
Het manifest legde de basis voor het surrealisme als artistieke en literaire beweging. Het benadrukte de kracht van het onbewuste, dromen en de vrije associatie, waarbij logica en rede werden afgewezen.
Het manifest riep kunstenaars en schrijvers op om hun creativiteit te bevrijden van rationele beperkingen en te zoeken naar diepere waarheden door spontane en automatische processen.
Het surrealisme wordt gekenmerkt door onverwachte combinaties en vervreemdende beelden, waarbij alledaagse objecten in ongewone contexten worden geplaatst.
Dit roept een gevoel van verwondering en mysterie op. Het surrealisme speelt vaak met thema's zoals erotiek, angst, dood en het sublieme.
De thematische opbouw van de tentoonstelling in 13 hoofdstukken als een labyrint rond het ’manifest’ versterkt het mysterieuze.
POP FOREVER – TOM WESSELMANN – Fondation Louis Vuitton
Pop-art is een kunststroming die gelinkt is aan de naoorlogse golden sixties, de popcultuur en het Amerikaans consumentisme.
Het brengt kunst en dagelijks leven dichter bij elkaar: alledaagse beelden, advertenties, stripfiguren, massaproducten.
Felgekleurde, grafische en gestileerde beelden zijn typische kenmerken van pop-art, evenals de herhaling van motieven en het gebruik van commerciële technieken zoals zeefdruk.
‘Kleuren die knallen, lippen die lonken en vrouwen die naakt over het canvas kronkelen.
Fondation Louis Vuitton hijst de Amerikaanse popartkunstenaar Tom Wesselmann eindelijk op gelijke hoogte met Warhol en Lichtenstein’ aldus Dave Mestdach in Focus.
Een 150 tal werken gaan in dialoog met hedendaagse kunstenaars als Sylvie Fleury en Mickalene Thomas en zijn pop-art-collega’s.
Werken uit zijn reeksen Great American Nudes, Bathtub collages, de Smoker series, enz.
Mestdagh: ‘De expo belicht ook Wesselmanns evolutie: van vroege collages en akelig grootse stillevens tot werken die balanceren tussen schilderkunst, sculptuur en installatie,
vaak met multimedia-elementen als licht en geluid.”
Kunstcritici vonden dat hij de vrouw teveel als lustobject benaderde. Volgens de curator van de tentoonstelling was hij juist heel feministisch:
hij legde vrouwelijke lust en plezier vast, intimitiet en seksuele bevrijding. Zijn werk is alvast een feest van kleur en vorm, vaak drie-dimensioneel en conceptueel.
ARTE POVERA – Pinault Collection
In de Beurs du Commerce worden meer dan 250 historische en hedendaagse werken uit deze artistieke stroming uit de jaren 60 tentoongesteld.
De tentoonstelling belicht niet enkel de Italiaanse grondleggers maar ook de internationale invloed van deze beweging en dit rond de dertien hoofdrolspelers o.a. Anselmo, Boetti, Mario en Marisa Merz, Fabro, enz.
Deze Italiaanse kunstenaars brachten een origineel vrijgevochten oeuvre, los van bestaande conventies en dogma’s.
Ze creëerden de eerste ‘installaties’ in de moderne kunst. Daarvoor gebruikten zij eenvoudige materialen en technieken die de kijker betrekken bij hun werk.
Ze gebruiken uitdrukkelijk herkenbare natuurlijke en landelijke elementen (aarde, steenkool, water, bomen, …
zowel als meer kunstmatige en stedelijke elementen, die dikwijls object trouvé’s zijn in bouwmarkten (lood, balken, neonlampen, …)
In alle tussenruimtes gaan 13 kunstenaars uit de laatste decennia van de 20e eeuw in dialoog, waaronder David Hammons, Pierre Huyghe, D Harding, enz.
Een unieke overzichtstentoonstelling die naast een 50tal werken uit de eigen collectie een keur aan uitgeleende werken kon samenbrengen.
Hoed af voor curator Carolyn Christov-Bakargiev!
Gerhard Richter, verborgene Schätze
De eindejaar periode hebben Ginette en ik afgerond met een bezoek aan de boeiende overzichtstentoonstelling van Gerhard Richter in het Kunstpalast in Dusseldorf;
gekoppeld aan de beste kerstmarkt van Duitsland én in goed gezelschap van mijn broer Wim en Begga.
Er zijn vooral werken geselecteerd uit zijn periode in het Rijngebied en rekening houdend met zijn affectie voor de Kunstacademie van Düsseldorf
en bewondering voor leerkracht en modernist Joseph Beuys.
Er zijn enkele specifieke elementen te vermelden rond deze fantastische kunstenaar.
Hij was niet te vatten in één kunststroming, stijl of onderwerp. Hij wordt beschouwd als de eerste post-modernist,
omdat hij zich afzette tegen gangbare kunst en teruggreep naar het plezier van schilderen op zich.
Zo zette hij zich af tegen Duchamps die de schilderkunst dood verklaarde.
Bij Richter geen boodschap, geen ideologie. Afstandelijk.
Hij schakelde moeiteloos van figuratief, naar abstract, sterk expressieve kleuren, zelfs minimal art en conceptuele kunst.
De enige signatuur zou zijn techniek kunnen zijn: met een grove borstel de verf uitstrijken, zodat er een ‘blur’ ontstaat;
een soort vervaging en transparantie die een gevoel van vervreemding en afstand geeft.
Ook altijd rekening houden met de achtergrond van jeugdherinneringen uit WOII én zijn ervaringen in Dresden/Oost-Duitsland.
Kunstenaars worstelden constant met de traumaverwerking in deze periode.
Richter is sedert 2017 gepensioneerd-schilder. De tenttoonstelling sluit af met zijn laatste twee Neue Bilder.
PARIS 1874 EN ROTHKO
Op 28 maart onze eerste tentoonstellingen in 2024 in Parijs.
En dit in goed gezelschap van broer Wim, Ginette en Begga.
Een geplande dubbelslag:
de eerste week van de tentoonstelling Paris 1874 in het Musée d’Orsay
en de laatste tentoonstellingsweek voor Mark Rothko in de Fondation Louis Viutton.
PARIS 1874: INVENTER L’IMPRESSIONISME
Deze tentoonstelling belicht het ontstaan van de eerste kunststroming binnen het modernisme: het impressionisme.
De tentoonstelling van 15 april tot 15 mei 1874 in de atelier Nadar, wordt beschouwd als de eerste tentoonstelling van de ‘Impressionisten’
en werd gehouden veertien dagen voor de officiële Salon d’art;
waar volgens de kunstenaars veel te veel werken door de jury geweigerd werden, wegens niet-academisch.
En dit in de lijn van de ‘Salon des refusés van 1863. Toen had de Academie 3000 van de 5000 werken geweigerd.
De kunstvereniging Nadar bestond toen uit Monet, Renoir, Degas, Pissarro, Sisly en Prins.
30 artisten stelden tentoon. Er volgen nadien nog 7 tentoonstellingen; de laatste in 1886.
De tentoonstelling brengt meer dan 130 werken samen die toen geëxposeerd werden.
Nadien vertrekt deze prestigieuze tentoonstelling naar de National Museum of Art in Washington.
MARK ROTHKO
Eén van de grootmeesters van het Amerikaans abstract expressionisme, beslaat een kunstperiode van 1930 tot 1970.
In de beginperiode sterk beïnvloed door dadaïsten en surrealisten, Margritte, Miro,
evolueert hij van mythische schilderijen over multiforms tot zijn klassieke abstracte ‘vlakken’.
Werken met overlappende kleuvlakken, laag op laagmager geschilderd en in den beginne zeer kleurrijk.
‘Hij zoekt het licht achter de kleuren!’ en ‘wil de schilderijen als muziek doen vibreren’.
Stilaan verdonkeren de composities en vergroten de formaten: de ‘Seagram Murals’ uit de Tate Modern en de Blackforms uit de jaren 60.
De volledige collectie van de Tate ‘the Rothko Room’ en deze van de Philips collectie zijn hier samengebracht.
De ‘Black and gray’ composities in combinatie met beelden van Giacometti, zijn voor de UNESCO in Parijs gemaakt.
Het waren zijn laatste werken, voor zijn zelfdoding in 1970.
Voor Rothko was een toeschouwer een co-creator, die mee op reis gaan in de emotie en spiritualiteit van het werk.
Een uitzonderlijke overzichtstentoonstelling!
En een goede voorbereiding voor ons bezoek aan de Rotho-chapel in Houston; eind mei.
AI WEIWEI: IN SEARCH OF HUMANITY

Kunsthal Rotterdam 2 maart 2024
Mijn eerste tentoonstelling in 2024 was er een om u tegen te zeggen:
een grote overzichtstentoonstelling van de Chinese kunstenaar en dissident;
welke vier decennia van zijn werk omvat en met de alles zeggende titel ‘In search of humanity’.
Voor Ai Weiwei is alles kunst en alles politiek.
Hij is sterk beïnvloed door het lot van zijn vader tijdens de Culturele revolutie van Mao;
maar evenzo door de artistieke invloeden uit zijn New York en specifiek de ‘readymades’ van Marcel Duchamp.
‘Conceptuele kunst was nog nooit zo levendig, intens en geëngageerd geweest’ lezen we bij de start van de retrospectieve.
‘Hij maakt actuele politieke onderwerpen opvallend zichtbaar, om te voorkomen dat we deze vergeten
omdat we gewend geraken aan de nieuwsuitingen hierover’.
Zijn werk volgt dan ook de tijdslijn van de humanitaire crisissen in China en in de wereld:
de koloniale verwoesting van het Zomerpaleis, de Culturele revolutie van Mao, de studentenopstand op het Tiannanmenplein,
de verwoestende aardbeving in Sichuan en niet in het minst de vluchtelingencrisis in 2015 en de huidige ‘migratie’-problematiek.
Ik geef hierna een overzicht van enkele geallieerde werken.
‘De laatste jaren is Ai uitgegroeid tot een soort wereldkunstenaar, op zoek naar nieuwe brandhaarden,
van de vluchtelingencrisis tot aan het lot van klokkenluiders, vermangeld door de overheid.
'Veel modern werk lijkt ook in het teken te staan van het zoeken naar nieuwe vormen’ schrijft Mark Moorman in een recensie in de Volkskrant.
Opvallend was voor mij het gebruik van legoblokjes, de transformaties, de destructie van erfgoed- materiaal
en zeker de diorama’s over de 81 dagen celstraf in 2011.
Gewoon aangrijpend! Kunst die je als bezoeker een geweten schopt!
Geen wonder ook dat de catalogus als ‘tastbare’ herinnering reeds uitverkocht was.
Gelukkig ben ik er in een boekhandel in Houston nog aangeraakt!